יום ראשון, 12 באפריל 2015

אימת החלונות: ציפורים מתות בסתר

מספר הציפורים הרב שנהרגות כתוצאה מהתנגשות בחלונות בבניינים גבוהים מצמצם את אוכלוסיותיהן בשניים עד תשעה אחוזים בכל שנה


לרגע קל ביום שלישי אחד בסוף ינואר האחרון רעד חלון בקומה השלישית בבניין בדרום טורונטו. עבור הזרזיר שהתנגש בחלון, קרוב לוודאי מפני שלא הבחין בו, זו הייתה חוויה טראומטית. המום מהמכה הוא התיישב מאחורי מזגן סמוך בצדו הצפוני של הבניין ולאחר זמן קצר התעופף לדרכו. אלא שלמיליארדי ציפורים אחרות יש פחות מזל – עבורן המפגש עם חלונות זכוכית בבניינים עירוניים מסתיים בתאונה קטלנית.

הקרן הבריטית לאורניתולוגיה (BTO) העריכה לפני כעשר שנים כי בכל שנה קרוב ל-100 מיליון ציפורים נהרגות בהתנגשויות כאלו בבריטניה לבדה. על פי חישובים עדכניים יותר, בארצות הברית אחראיות תאונות כאלו למותן של בין 365 מיליון ל-988 מיליון ציפורים מידי שנה. הסיבה למנעד הרחב הזה היא שאין תיעוד שיטתי ומוסדר של התנגשויות ציפורים בחלונות. אבל נתונים אלה, מסבירים חוקרים, מציבים את חלונות הזכוכית במקום השני במידת האיום הישיר על ציפורים הנוגע לפעילות אנושית. במקום הראשון, אגב, נמצאים חתולים.

צילום: Ted (CC-BY-SA-2.0) via Flickr

למקרה של הזרזיר היתה עדה תושבת המקום, אשלי נ., והיא דיווחה לאנשיו של הארגון המקומי "התכנית למודעות לאור קטלני" (FLAP) אשר פועל להגן על ציפורים בסביבה העירונית. על פי ההערכות, בטורונטו לבדה נהרות יותר ממיליון ציפורים בשנה כתוצאה מתאונות כאלו, וברובם המכריע של המקרים הציפורים מתות בסתר.

כלי שפיתחו אנשי FLAP מאפשר לאנשים מרחבי העולם לעדכן מפה באתר האינטרנט של הארגון עם דיווחים על ציפורים שאותרו כשהן מתות או פגועות. בדומה, פרויקט מחקר שמובילים מדענים מאוניברסיטת אלברטה, קנדה, מבקש לערב אזרחים בארצות הברית ובקנדה באיסוף נתונים על התנגשויות ציפורים בחלונות בתים פרטיים שיוכלו לסייע בזיהוי סוגי החלונות הבעייתיים יותר.

הארגון FLAP היה מהראשונים בעולם שעסקו בנושא, ומאז שהחלו ב-1993 אנשי הארגון לסרוק את רחובות טורונטו בחיפוש אחר קורבנותיהם המכונפים של חלונות הזכוכית תועדו למעלה מ-66 אלף התנגשויות כאלו שבהן היו מעורבים 166 מיני ציפורים. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא שטורונטו ממוקמת על אחד מצירי הנדידה העמוסים בעולם. על פי רישומיהם של אנשי FLAP, באחד הימים לפני 12 שנה הם הפסיקו לספור לאחר שאספו 500 גוויות ציפורים במקום אחד.

כיום צוותים של מתנדבים מפטרלים בקרוב ל-20 ערים בצפון אמריקה במהלך עונת הנדידה. בוושינגטון למשל סורקים המתנדבים לאורך נתיב של כשישה קילומטרים מדי בוקר בתקופה זו.

הקורבנות העיקריים הם ציפורי שיר נודדות משום שציפורים מקומיות, תושבות קבע בעיר, לרוב לומדות איפה הן יכולות לעוף בבטחה. התנגשויות כאלו מתרחשות בעיקר בערים שבהן נמצאים מגדלים עם חלונות זכוכית גדולים. אבל הגורם העיקרי לתאונות אלו הוא זיהום אור מפני שציפורי השיר נודדות בשעות הלילה, כשהן פחות חשופות לטורפים. אור שנשאר דולק במשרדים או תאורה חיצונית על הבניין עשויים למשוך את הציפורים ולגרום להן לבלבול. למעשה, כבר בשלהי המאה ה-19, עם ההתקנה של תאורה חשמלית עצמתית, דווח על ציפורים מתות רבות שנמצאו לרגלי מבנים בולטים מוארים כמו בניין האמפייר סטייט בניו יורק.

לא מזהות את ההשתקפות

במהלך היום הבעיה היא השתקפויות של השמים או של עצים סמוכים הנוצרות על גבי החלונות. במקרים אחרים ציפורים עלולות לראות שמים או עצים מעבר לחלון בצדו השני של הבניין ולחשוב שיוכלו לעבור דרך המבנה. הציפורים אינן מבחינות בזכוכית השקופה ולכן הן מתנגשות בה, ועבור אלה מהן שעפות במהירות של 30-40 קמ"ש פגיעה ישירה בחלון עלולה להיות קטלנית.

על פי מחקר שהתפרסם בינואר 2014 בכתב העת The Condor, חלונותיו של גורד שחקים אמריקאי יחיד מביאים למותן של 24 ציפורים בממוצע בכל שנה. עם זאת, ביותר ממחצית מהמקרים מתנגשות ציפורים דווקא בחלונותיהם של בניינים בני ארבע עד 11 קומות שנפוצים בהרבה מאשר גורדי שחקים.

סקוט לוס (Loss) מאוניברסיטת אוקלהומה, שערך את החישובים האלה, מעריך כי בשל מספר הציפורים הרב שנהרגות כתוצאה מתאונות כאלו אוכלוסיותיהם של מספר מיני ציפורים בארצות הברית מצטמקות בשניים עד תשעה אחוזים בכל שנה. בין המינים שבראש רשימת הקורבנות נמצאים סבכי כחול שחור-גרון, קוליברי אדום חזה מצוי וסבכון זהוב כנף.

במקרים רבים הציפורים סובלות רק מהלם והן מסוגלות להתאושש בתוך מספר דקות. אלא שאותן ציפורים ששורדות את ההתנגשות ונופלות על הקרקע עלולות גם להפוך לטרף קל עבור חתולים, חולדות, עורבים ובעלי חיים אחרים באזור שלעתים אף למדו את התרגולת.

לכן, הפעילים ממליצים למי שנתקלים בציפור פגועה לאסוף אותה ולהניח אותה בתוך מכל חשוך, קופסת נעליים למשל, ולהשאיר אותה במקום חמים ושקט שאינו נגיש לבעלי חיים. לדבריהם, אין טעם לנסות להאכיל או להשקות את הציפור ומוטב שלא להחזיק אותה ביד. הציפור תוכל להתאושש בתוך כמה דקות ואז יש לשחרר אותה. אם היא אינה מתאוששת לאחר מספר שעות יש להביא אותה לווטרינר.

אבל ישנן דרכים פשוטות למנוע את ההתנגשויות האלו מלכתחילה. אחד הפתרונות היעילים ביותר הוא החשכה של הבניינים וכיבוי אורות מיותרים במהלך הלילה, וזה גם חיסכון משמעותי בחשמל. ב-2006 יצאה עיריית טורונטו בקמפיין שמטרתו לעודד בעלי בניינים לכבות אורות בקומות שאינן בשימוש ולהימנע מהארת בניינים בעונת הנדידה. בשיקגו נעשה הדבר כבר מאז 2003, וגם בניו יורק כ-100 בניינים מכבים תאורה מיותרת מאז 2005. בנוסף, שימוש בסוככים חיצוניים יכול לחסוך בהוצאות על מיזוג אוויר ובמקביל גם לסייע במניעת השתקפויות על הזכוכית שעלולות לבלבל את הציפורים.

במקומות רבים נוהגים להצמיד לחלונות מדבקות בדמות ציפורים, בעיקר עופות דורסים, שיכולים להרתיע את הציפורים. לעתים קרובות אלו צלליות שחורות, אבל אלה יכולות להיות גם מדבקות שקופות המחזירות אור אולטרה סגול, שאותו ציפורים מסוגלות לראות, כפי שנעשה בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע. בדומה, זכוכית שפיתחה החברה הגרמנית ארנולד גלאס מכילה ציפוי שקוף בדמות קורי עכביש המשקף אור אולטרה סגול ויכול להרתיע ציפורים.

אבל כדי להביא לירידה משמעותית במספר מקרי המוות של ציפורים כתוצאה מהתנגשות עם חלונות יש צורך בהטמעת הפתרונות בתכנון ובאדריכלות בניינים. "כמה מהאורניתולוגים (חוקרי ציפורים – ע.ל.) הנחשבים ביותר שלנו העוסקים בנושאי שמירת טבע עובדים דווקא בבניינים שמתהדרים בכיסוי זכוכית", אמר דניאל קלם (Klem) ממכללת מולנברג, אחד מהמדענים הראשונים שחקרו את התופעה, בראיון ל-BBC.

בקליפורניה, בטורונטו ובמינסוטה כבר ישנם חוקים הקובעים כי בניינים באזורים מסוימים צריכים להיות ידידותיים לבעלי הכנף, ויש כבר כמה דוגמאות המוכיחות שהדבר אפשרי. למשל, בתכנון מגדל אקווה בשיקגו נעשה שימוש במספר סוגי זכוכית כדי להרחיק ציפורים; ולבניין השגרירות האמריקאית החדש המיועד להיבנות בלונדון אמורה להיות מעטפת חיצונית שבה ישולבו פאנלים סולאריים והיא תוכל לספק צל וגם למנוע התנגשות ציפורים בחלונות הזכוכית.

אלא שקרוב לוודאי, כמו בסוגיות אחרות, התנאי הראשון לשיפור המצב הוא מודעות ציבורית. באירוע שיזמו אנשי FLAP בחודש שעבר הוצגו יותר מ-1,700 גוויות ציפורים מ-90 מינים שונים שנהרגו כתוצאה ממפגש עם חלונות בטורונטו במהלך 2014. אבל צמצום מספר הקורבנות האלה לא תלוי רק בחלונות הגבוהים. עם תחילתה של עונת הנדידה באזורנו, כשמאות אלפי הציפורים יחלפו בשמי הארץ, ישנם כאמור גם פתרונות פשוטים יחסית כדי לוודא שחלונות וציפורים אינם נפגשים.

מופיע בגיליון אפריל 2015 של גליליאו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה